OVER MIJ
IK BEN TINEKE VAN DER LAAN
PROFESSIONAL ORGANIZER
WERKZAAM IN FRIESLAND
Opruimen en anderen helpen heeft mij altijd al veel voldoening gegeven. Toen ik begin 2023 mantelzorger werd van een oom, die verzameldrang had waardoor het hele huis bomvol met spullen lag, ontdekte ik dat ik daar heel erg enthousiast van werd. Voor veel mensen is dit ombegrijpelijk, maar ik wist meteen: Hier wil ik mijn tijd wel in steken en mijn werk van maken! Stap voor stap elke ruimte samen opruimen en ondertussen kijken wat weg kan, wat moet blijven of wat naar andere plek moet in het huis.
Zodoende ben ik begonnen aan de opleiding tot Professional Organizer. Ik help nu met heel veel plezier vrouwen, van jong tot oud (wat is oud??) die het moeilijk vinden om keuzes te maken, die veel hebben verzameld en daardoor te veel spullen in huis hebben. Vrouwen waar het in huis in de loop van maanden of zelfs jaren zo onoverzichtelijke en vol spullen is komen te staan, dat ze gewoon niet weten waar ze moeten beginnen met opruimen. Het huishouden is daardoor ook lang niet meer overzichtelijk en het hele huis straalt onrust uit.....
Dit werk bleek voor mij al snel een schot in de roos te zijn. Waar ik tijdens de eerste ontmoeting moedeloosheid op het gezicht zag bij deze vrouwen onstond al snel nieuwe moed en een blij gezicht! Daar geniet ik van en daar doe ik het voor! Dat geeft mij heel veel voldoening.
Ik ben vrolijk, kom snel in actie en ben erg enthousiast over chaos en nog enthousiaster over structureren en op orde brengen. Ik laat me niet zomaar uit het veld slaan, ik help anderen om keuzes te maken en ben dan duidelijk en soms confronterend. Als ik één keer aan de slag ga ben ik moeilijk te stoppen en ik geef niet op, totdat er een mooi resultaat zichtbaar is: een huis dat rust en overzicht uitstraalt, een huishouden dat weer op rolletjes loopt: kortom een plek waar jij je weer thuis voelt!
Wanneer er zo ontzettende veel in een huis is verzameld, waardoor opruimen hopeloos lijkt, dan heeft dat altijd een oorzaak. Chaos onstaat niet van de één op andere dag. Denk bv. aan twee werkende ouders, echtscheiding, burn-out, verhuizing, adhd, gezinsuitbreiding of langdurig ziek zijn. Het is meestal de vrouw die zich verantwoordelijk voelt voor het huishouden en de netheid in huis en dus voelt zij zich schuldig en schaamt ze zich vaak diep als het huis niet netjes is en er in de loop van de tijd chaos ontstaat. Hulp zoeken is dan moeilijk. Realiseer je dan dat er met jou duizenden vrouwen zijn met het zelfde probleem.....
Als je mij wat beter leert kennen ontdek je dat ik een hekel heb aan winkelen en dus liever online iets bestel, dat ik zelfs in Leeuwarden nog de weg kwijt kan raken (hoewel ik er al 20 jaar woon!), dat een auto mij gewoon van A naar B moet brengen of dat nu in een Porsche is of in een Fiat (laat mijn schoonzoon dit niet horen....), dat ik 7 kleinkinderen heb waar ik stapel gek op ben en dat ik verhuizen niet erg vind!
Nieuwsgierig geworden en wil je verder kennis met mij maken?
Dat kan!
Ik ben doelgericht, maar jij kiest de richting.
Ik ben een planner, maar jij bepaalt de inhoud.
Ik ben tevreden, als jij tevreden bent.
Ik ben een doorzetter, jij kan het ook.
Alle rechten voorbehouden
THUIS OP ORDE